in

პრობლემა, რომელიც Tik-Tok-ზე ADHD კატეგორიის კონტენტს ახლავს

TikTok-ზე ADHD-ს (ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტიურობის სინდრომი) შესახებ კონტენტი საკმაოდ პოპულარულია. თუმცა, აღმოჩნდა, რომ ამ ინფორმაციის დიდი ნაწილი შეცდომაში შემყვანია.

გასულ კვირას ჟურნალ PLOS One-ში გამოქვეყნებული კვლევის თანახმად, ADHD-თან დაკავშირებულ TikTok-ის პოპულარულ ვიდეოებში არსებული მტკიცებულებების ნახევარზე ნაკლები შეესაბამება კლინიკური დიაგნოსტიკის კრიტერიუმებს ან პროფესიონალური მკურნალობის გაიდლაინებს.

მკვლევარებმა ასევე აღნიშნეს, რომ რაც მეტ ADHD კონტენტს უყურებენ ახალგაზრდები TikTok-ზე, მით მეტად ფიქრობენ იმაზე, თუ რამდენად გავრცელებულია და რამდენად მძიმეა ADHD სიმპტომები ზოგად პოპულაციაში. თვით ADHD დიაგნოზის მქონე ადამიანებსაც კი უჭირთ სანდო ინფორმაციის გარჩევა დეზინფორმაციისგან.

დეზინფორმაციის ასეთი მოცულობა ნაკლებად გასაკვირია, როდესაც ვიხილავთ იმ ფაქტს, რომ კვლევაში განხილული TikTok კრეატორების დაახლოებით ნახევარი იყენებდა პლატფორმას ისეთი პროდუქტების პრომოუშენისთვის, როგორიცაა ADHD ქოუჩინგის მსგავსი სერვისები. არცერთი მათგანი არ იყო ფსიქიკური ჯანმრთელობის ლიცენზირებული პროფესიონალი.

ვანკუვერში ბრიტანეთის კოლუმბიის უნივერსიტეტის მკვლევარებმა აღიარეს, რომ საუკეთესო შემთხვევაში, სოციალურ მედიაში ფსიქიკური ჯანმრთელობის შესახებ კონტენტმა შეიძლება დახმარება გაუწიოს დაავადებულებს, განსაკუთრებით მათ, ვინც თავს იზოლირებულად ან გადატვირთულად გრძნობს. თუმცა, ასევე თქვეს, რომ TikTok-ის სწრაფი ტემპის, ყურადღების მიმქცევი ფორმატი ართულებს იმ ნიუანსების გადმოცემას, რაც აუცილებელია ADHD-ს შესახებ ზუსტი და პასუხისმგებლიანი განხილვებისთვის.

TikTok-ზე არაერთი ADHD კრეატორი უპირატესობას ანიჭებს კომედიური სკეტჩების ფორმატს, სადაც სიცილი და ჩართულობა უფრო პრიორიტეტულია, ვიდრე საფუძვლიანად მოძიებული სამედიცინო რჩევები. მიუხედავად იმისა, რომ მათი განზრახვები შეიძლება კარგი იყოს, ალგორითმის დაკმაყოფილების საჭიროება ხშირად ფარავს სიზუსტის აუცილებლობას. შემქმნელებმა შეიძლება დაიწყონ სრულიად ნორმალური ქცევების ADHD ნიშნებად მონიშვნა ან სიმპტომების გაზვიადება კომიკური ეფექტისთვის, რაც სულ უფრო და უფრო შორდება კლინიკურ გაიდლაინებს, ნახვების დაგროვების მიზნით.

კვლევის ავტორები მიუთითებენ, რომ TikTok-მა შეიძლება ასევე ხელი შეუწყოს ზედმეტი დიაგნოსტიკის კრიზისს – გასაგებია შეშფოთება, თუ გავითვალისწინებთ ADHD დიაგნოზების მზარდ რაოდენობას (თუმცა, აღსანიშნავია, რომ ბევრს, ვინც ADHD კონტენტს ნახულობს, უკვე აქვს ფორმალური დიაგნოზი).

კვლევის წამყვანი ავტორი აღნიშნავს, რომ TikTok-ი შეიძლება იყოს საოცარი ინსტრუმენტი ცნობიერების ამაღლებისა და სტიგმის შემცირებისთვის, მაგრამ მას ასევე აქვს უარყოფითი მხარე. ანეკდოტები და პირადი გამოცდილებები ძლიერია, მაგრამ როდესაც მათ კონტექსტი აკლია, შეიძლება გამოიწვიოს გაუგებრობა ADHD-სა და ზოგადად ფსიქიკური ჯანმრთელობის გარშემო.

წყარო: Fastcompany

გაემგზავრეთ კანის კინოფესტივალზე Mastercard-სა და თიბისი კონცეპტთან ერთად

ამიერიდან ChatGPT უკეთ გესაუბრებათ