in

ავტომობილი, როგორც სპორტული იარაღი – Alfa Romeo-ს ისტორია

1910 წელი ის პერიოდია, როდესაც ერთ-ერთმა დღეისათვის ცნობილმა ავტომწარმოებელმა მძღოლების აღფრთოვანება დაიწყო. ამ ბრენდის სახელი Alfa Romeo-ა, რომელიც თავიდან როგორც “ALFA” (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) ოპერირებდა ბაზარზე. „ანონიმა“ ნიშნავს „ანონიმურს“, რომელიც იმ დროისთვის კომპანიის იურიდიული ფორმა იყო, რადგან ის ანონიმური ინვესტორების მიერ იყო დაფუძნებული. დღესდღეობით ბრენდი ცნობილია სპორტზე ორიენტირებული მანქანებით და ჩართულია ავტორბოლაში 1911 წლიდან.

 და მაინც, საიდან დაიწყო ამ ბრენდის ისტორია?

დასაწყისი

კომპანია ალფამ ოპერირება საკმაოდ წარმატებულად დაიწყო – მან გამოუშვა 24 ცხ.ძ. მქონე ავტომობილი, რომლის მახასიათებლებითაც ბრენდი ცნობილი უნდა გახდა. მანქანა ასევე ღირდა “მხოლოდ” 12000 ლირა, ანუ 23000 ფუნტი დღევანდელ ფასებში. მომდევნო წელს მან შეასრულა თავისი დებიუტი სარბოლო ასპარეზზე და უნდა მოეგო Targa Florio, თუმცა მცირე ავარიის გამო, მძღოლი იძულებული გახდა, დაეტოვებინა რბოლა.

ალფა რომეოს პირველი ავტომობილი

1912 წელს ალფამ გამოუშვა 15-20 ცხენის ძალის მქონე ავტომობილი, ხოლო 1913 წელს –  40-60 ცხენის ძალიანი მანქანა. ამ მანქანამ ექვსლიტრიანი ძრავით მეორე ადგილი დაიკავა პარმა-პოჯო ბერჩეტოს მთაზე ასვლაზე. მომავალ წელს ჯუზეპე მეროსიმ ააშენა პირველი Alfa Grand Prix მანქანა, რომლითაც მძღოლმა, ჯუზეპე კამპარიმ დაფარა კილომეტრი 147 კმ/სთ-ზე მეტი სიჩქარით. პირველი მსოფლიო ომის დაწყებამ და, შესაბამისად, შეზღუდულმა რესურსები კომპანიას სირთულეები მოუტანა. 1915 წლის 2 დეკემბერს იგი შეიძინა ნეაპოლიტანელმა ინჟინერმა და მეწარმემ ნიკოლა რომეომ. პორტელოს ქარხანა, რომელშიც იმ დროისთვის 2500 ადამიანი იყო დასაქმებული, გაფართოვდა სამხედრო შეკვეთების შესასრულებლად. ამ დროს ის აწარმოებდა ძრავზე მომუშავე კომპრესორებს, საბრძოლო მასალას, თვითმფრინავის ძრავებს და 1917 წლიდან მოძრავ შემადგენლობას.

ტორპედო 20-30

მშვიდობის დროს კომპანია იძულებული გახდა კვლავ შეეცვალა პროფილი. იგი ეძებდა ახალ ბაზრებს, წარმოების წვრთნებს, ტრაქტორებს.. მიუხედავად იმისა, რომ რომეომ იყიდა კომპანიები სარონოში, რომში და ნეაპოლში, მან არ დაივიწყა მანქანები – 1920 წელს გამოჩნდა ტორპედო 20-30 ცხენის ძალით – პირველი მანქანა, რომელიც ატარებდა ახალი კომპანიის სახელწოდებას Alfa Romeo. 22 წლის ენცო ფერარიმ მეორე ადგილი დაიკავა ტარგა ფლორიოში ერთ-ერთი ასეთი მანქანის საჭესთან.

1921-30 წლები

ისევე როგორც ყველა სხვა ევროპული ქვეყანა, იტალიამაც ომის შემდგომ წლებში განიცადა პოლიტიკური, სოციალური და ეკონომიკური კრიზისი. ქარხნები დაიკავეს და ვალუტა გაუფასურდა. მთავრობა იძულებული გახდა ჩარეულიყო და შეექმნა სპეციალური ორგანო (IRI), რომელიც დარგების სუბსიდირებას ახორციელებდა. მომდევნო წელს მომიტინგეები რომში გაემართნენ და მიუხედავად იმისა, რომ კომპანიის მიერ აშენებული პირველი ლოკომოტივი სარონოს სახელოსნოში იყო წარმოებული, Alfa Romeo კვლავ პრობლემებში დარჩა.

თუმცა ბრენდის RL მოდელმა მნიშვნელოვანი წარმატება მოიპოვა 1923 წელს, როდესაც ტარგა ფლორიოში პირველი, მეორე და მეოთხე ადგილები დაიკავა. მაშინ დაიწყო დიდი ტექნიკური ინოვაციებისა და სპორტული წარმატებების პერიოდი. Alfa-ს ძრავების საიმედოობა უდავო იყო, ხოლო მისი მძღოლების ნიჭი ევროპის იპოდრომებზე ოსტატობის გამომხატველი სიტყვა იყო. მათ შორის იყვნენ ანტონიო ასკარი, გასტონ ბრილი პერი, ჯუზეპე კამპარი, ენცო ფერარი, ტაზიო ნუვოლარი და აჩილე ვარზი.

1931-40 წლები

1929 წლის უოლ სტრიტის კრახით გამოწვეულმა მსოფლიო ეკონომიკურმა კრიზისმა გავლენა მოახდინა Alfa-ს ზრდაზე და 1933 წელს იტალიის სახელმწიფო ინდუსტრიული რეკონსტრუქციის ინსტიტუტი (IRI) იძულებული გახდა ჩარეულიყო.

იმავე წელს კომპანია გამოვიდა რბოლიდან და მისი 8C 2300 B მოდელების შექმნა Ferrari-ს დაევალა. ორი წლის შემდეგ გამოვიდა 8C 2900 B Lungo. ამ მანქანის ტურისტული ვერსია იყო იმ პერიოდის ყველაზე წარმომადგენლობითი Alfa; მისი ძლიერი კაპოტი სტილისა და ძალაუფლების სიმბოლოა. 1938 წელს ჯანომ თანამდებობა დატოვა და მას შემდეგ სარბოლო მანქანები დააპროექტეს ჯოაკინო კოლომბომ და ლუიჯი ბაზიმ ვილფრედო რიკარტის მეთვალყურეობის ქვეშ.

8C 2900 B Lungo

1939 წელს გამოვიდა 135, ორ რიგიანი 18 ცილინდრიანი რადიალური ძრავა, რომელიც ავითარებდა თითქმის 2000 ცხენის ძალას და იყო თავისი დროის ყველაზე მძლავრი ერთეული. აქედან დაახლოებით 150 წარმოებული იყო Luftwaffe-სთვის. აერონავტიკული პროდუქტი Alfa-ს წლიური ბრუნვის თითქმის 80 პროცენტს შეადგენდა და ახალი ქარხანა აშენდა Pomigliano d’Arco-ში (ნეაპოლი) ათწლეულის ბოლოს მზარდი მოთხოვნის დასაკმაყოფილებლად, ზოგიერთი მათგანი საზღვარგარეთიდან. ამან დადებითად იმოქმედა სამუშაო ძალის რაოდენობაზე, რომელიც შვიდი წლის განმავლობაში 1000-დან 14000-მდე გაიზარდა. თუმცა, 1940 წლის 10 ივნისს იტალია შეუერთდა გერმანიას მეორე მსოფლიო ომში და კომპანიის ამბიციური გეგმები გაუქმდა.

1941-50 წლები

იტალიური ინდუსტრიის უმეტესი ნაწილის მსგავსად, ალფა იძულებული გახდა შეესრულებინა საომარი სამუშაოები. მისი ქარხნები კი დაზარალდნენ მოკავშირეთა დაბომბვის შედეგად. ჩრდილოეთ იტალიას ასევე მოუწია გერმანიის ოკუპაციასთან ბრძოლა 1943 წლის სექტემბრის შემდეგ. ძნელი იყო ნედლეულის მოძიება და ასევე იყო შიში, რომ მთელს დეპარტამენტებს გადაიყვანდნენ გერმანიაში. თუმცა კომპანიამ როგორღაც მოახერხა თავისი მაღალი საინჟინრო სტანდარტების შენარჩუნება.

6C 2500

1950 წელს Alfa-მ განაახლა კომერციული მანქანების, თვითმფრინავების და საზღვაო ძრავების, აგრეთვე დიზელის ელექტროსადგურების წარმოება სამრეწველო გამოყენებისთვის. 1948 წელს IRI-ს რეორგანიზაცია მოხდა და Alfa გადავიდა შვილობილი ჰოლდინგ კომპანიის Finmeccanica-ს ხელში.

1951-60

1900-იანი წლების წარმატების შემდეგ (დაახლოებით 20000 ერთეული ავტომობილი დამზადდა), Alfa-ს საავტომობილო ბიზნესმა მიიღო ინდუსტრიული განზომილება. 1951 წელს Fangio-მ მოიგო მსოფლიო F1 ჩემპიონატი 159 მოცულობის საჭესთან, რომელიც აღჭურვილია ყველაზე ძლიერი 1500 cc ძრავით, რაც კი ოდესმე შექმნილა. ის 425 ცხენის ძალას გამოიმუშავებდა და 300 კმ/სთ-ზე მეტს ავითარებდა. ამის შემდეგ დაუყოვნებლივ, ალფამ გადაწყვიტა უარი ეთქვა გრან-პრის რბოლაში. მან განაგრძო სხვა რბოლებში ასპარეზობა, თუმცა, ამ მიზნით ლინზის ფორმის “1900 Disco Volante” შექმნა მაქსიმალური სიჩქარით 225 კმ/სთ.

1900 Disco Volante

1961-70 წლები

სამოციანი წლები ოპტიმისტურად და ვარდისფრად დაიწყო. იტალიამ უმასპინძლა ოლიმპიურ თამაშებს და ეკონომიკურ ბუმს განიცდიდა.

Alfa Romeo გახდა ჯგუფი საკუთარი შვილობილი კომპანიებით და გადალახა Portello-ს სათავო ოფისი, რომელიც შთანთქავდა მილანში მიმდინარე ყველა ახალ სამშენებლო სამუშაოებს. ამიტომ კომპანიამ არეზეში ააშენა ახალი ქარხანა, რომელიც მოიცავდა 2,5 მილიონ კვადრატულ მეტრზე მეტ ტერიტორიას და წარმოება თანდათან იქ გადაიტანა. ბილიკი ასევე აშენდა Balocco-ში (Vercelli) პროტოტიპების შესამოწმებლად. იმის გამო, რომ მანქანებზე მოთხოვნა ძალიან დიდი იყო, Alfa Romeo-მ ასევე ააშენა სხვა ადგილი Pomigliano d’Arco-ში (პირველი აგური დააგეს 1968 წლის 29 აპრილს). ინჟინერ რუდოლფ ჰრუსკას დაევალა ახალი მანქანის დიზაინი და აშენება და ამგვარად შეიქმნა Alfasud.

Alfasud

1971-80 წლები

1971 წლის 31 აგვისტოსთვის ალფა რომეოს სამუშაო ჯგუფი თავისი 32500 თანამშრომლით რთული ეკონომიკური მდგომარეობისა და არასაკმარისი სახსრების პრობლემის წინაშე დადგა. ამის მიუხედავად, მან წარმოადგინა ახალი მოდელები, როგორიცაა 2000 სალონი (1971), Alfetta GTV კუპე (1974), Alfetta 2000 TD – პირველი იტალიური მანქანა ტურბოდიზელის ძრავით (1976), ახალი Giulietta (1977) და ზედა. – დიაპაზონის Alfa 6 თავისი ახალი 2500 cc V6 ძრავით (1979 წ.). Alfasud-მა მნიშვნელოვანი წარმატება მოიპოვა: 1972 წელს შეიქმნა 28000 მანქანა.

Alfetta GTV

1981-90 წლები

1981 წლის 1 იანვრისთვის Alfa Romeo SpA იყო ჯგუფის დედა კომპანია და, შესაბამისად, პასუხისმგებელი იყო კონტროლზე, ფინანსებსა და სტრატეგიულ დაგეგმვაზე ოთხ სექტორში.

1985 წელს შეიქმნა იტალიურ-იაპონური კომპანია Cosmo Ventures Incorporated, რათა გაეყიდა Spider 3000 და Alfa 75 იაპონიაში. მომდევნო წელს, Chrysler-თან შეთანხმებამ Alfa Romeo-ს საშუალება მისცა გაეყიდა Alfa 164 ჩრდილოეთ ამერიკაში, სადაც უკვე იყო Spider 2000 და GTV6 2.5.

Spider 3000

თუმცა ფინანსური და საბაზრო მდგომარეობა სულ უფრო რთულდებოდა. IRI-მ გადაწყვიტა გაეყიდა საავტომობილო ბიზნესი და ამიტომ, Alfa Romeo 1986 წლის ნოემბერში Fiat Group-მა გადაიბარა. ამ შეთანხმების შემდეგ, ასევე გადაწყდა არნას დახურვა (Alfa Romeo Nissan Automobili, იტალიურ-იაპონური კომპანია დაარსებული. Alfasud Boxer-ის ძრავიანი მანქანების წარმოება).

1991-2000 წლები

ალფა რომეოში დიდი წარმატება მოვიდა 156 სპორტული სალონის შექმნასთან ერთად, რომელმაც მოიპოვა წლის მანქანის ტიტული 1998 წელს. შემდეგ გამოვიდა 166 ძვირადღირებული სედანი. Alfa-ს ახალი კომპაქტური ჰეჩბეკი, 147, გამოვიდა 2000 წლის შემოდგომაზე. მისი მემკვიდრეობა აშკარად ჩანდა მის დრამატულ დიზაინში, რომელიც სტილის მინიშნებებს იღებდა ბოლო ცხრა ათწლეულის განმავლობაში Alfa Romeo-ს ყველაზე განსაცვიფრებელი მანქანებიდან.

hatchback 147

2000-2010 წლები

147 დაჯილდოვდა 2001 წლის პრესტიჟული მანქანის წოდებით, რომელიც გამოავლინეს საუკეთესო ევროპელმა ჟურნალისტებმა. Alfa დიზელის ძრავები უფრო დახვეწილი ხდება m-jet ტექნოლოგიით.

ახალი 159, Brera და Spider დიაპაზონი გამოვიდა ახალი ძრავებით და 4 ბორბლიანი ამძრავით უფრო მაღალი სიმძლავრის ვერსიებისთვის. 8C Competizione შეიქმნა, როგორც შეზღუდული გამოშვების ფლაგმანი სპორტული კუპე, მხოლოდ 500-ით. Alfa MiTo B სეგმენტის მანქანა 2008 წელს გამოვიდა.

ავტორი: თინათინ უგრეხელიძე

მანნა — ქართული პრემიუმ ხარისხის, ნატურალური ჩაი ბუნებრივი გემოთი და შეფერილობით

ყველაფერი, რაც არისტოკრატიულ დივიდენდებსა და დივიდენდის არისტოკრატ კომპანიებზე უნდა ვიცოდეთ!