in

Bayer – ასპირინის შექმნიდან თანამედროვე მედიცინამდე და აგროკულტურამდე

Bayer AG არის გერმანული საერთაშორისო კორპორაცია, რომელსაც გრძელი და რთული ისტორია აქვს როგორც ფარმაცევტულ, სასოფლო-სამეურნეო მეცნიერებების მიმართულებით. იგი ცნობილია ინოვაციებით მედიცინასა და მოსავლის დაცვაში, რის გამოც მნიშვნელოვან როლს ასრულებს მსოფლიოს ორ უმნიშვნელოვანეს სექტორში: ჯანდაცვასა და კვებაში.

istoriebi
istoriebi

მოკლე ისტორია

კომპანია 1863 წელს გერმანიის ქალაქ ბარმენში დაარსდა და თავდაპირველად მცირე საღებავების მწარმოებელი კომპანიის სახით იყო წარმოდგენილი. მისი დამფუძნებლები იყვნენ ფრიდრიხ ბაიერი – ქიმიური ნაწარმის გამყიდველი და იოჰან ფრიდრიხ ვესკოტი, რომელიც საღებავების კომპანიას ფლობდა. თავიდან კომპანიას Friedr. Bayer et comp. ერქვა.

ერთ-ერთი პირველი მნიშვნელოვანი მიღწევა 1899 წელს ჰქონდა, როდესაც ასპირინის სავაჭრო ნიშანი დაარეგისტრირა და რეალიზაცია დაიწყო. ეს არის პრეპარატი, რომელიც დღემდე მსოფლიოში ერთ-ერთი ყველაზე ფართოდ გამოყენებადი მედიკამენტია.

გარდა იმისა, რომ ბაიერი ასპირინის შემქმნელი და პირველი გამყიდველი იყო, ის იყო პირველი კომპანია, რომელმაც ჰეროინი მასობრივად წარმოაჩინა ტკივილგამაყუჩებლებისა და ხველის სამკურნალო საშუალებებში გამოსაყენებლად. მან წარმოადგინა პირველი სულფაპრეპარატიც და შეიმუშავა პოლიურეთანი, რომელიც წარმოადგენს სინთეზური ქაფების, საღებავების, წებოვანი ნივთიერებების, ბოჭკოების და სხვა პროდუქტების საბაზისო მასალას.

მე-20 საუკუნის განმავლობაში Bayer სწრაფად გაფართოვდა, რამაც ხელი შეუწყო ქიმიის, მედიცინისა და სოფლის მეურნეობის განვითარებას. 

როგორც ყველა დიდ კომპანიას, რა თქმა უნდა, მასაც ჰქონდა წარსულში ისეთი ეპიზოდები, რომლებსაც აზრთა სხვადასხვაობა და კრიტიკა მოჰყვა. კერძოდ, მეორე მსოფლიო ომის დროს კავშირები IG Farben-თან, კომპანიასთან, რომელიც ნაცისტური ეპოქის არაეთიკურ პრაქტიკაში იყო ჩართული. 

კომპანიის ძირითადი მიმართულებები

დღესდღეობით Bayer სამ ძირითად ბიზნესსეგმენტში ოპერირებს:

ფარმაცევტული საშუალებები: Bayer აწარმოებს მედიკამენტებს კარდიოლოგიაში, ონკოლოგია, ქალთა ჯანმრთელობასა და ოფთალმოლოგიაში. 

მომხმარებელთა ჯანმრთელობა: ეს სეგმენტი მოიცავს ურეცეპტოდ გასაცემი (OTC) მედიკამენტებისა და პროდუქტების ნაკრებს, როგორიცაა: ასპირინი, კლარიტინი, ალკა-ზელცერი და ბეპანტენი.

ეს პროდუქტები იყიდება 100-ზე მეტ ქვეყანაში, რაც ხელს უწყობს Bayer-ის, როგორც  გლობალური ბრენდის ცნობადობას.

მოსავლის მეცნიერება

2018 წელს Monsanto-ს 63 მილიარდ დოლარად შეძენის შემდეგ, Bayer სოფლის მეურნეობის ერთ-ერთი უმსხვილესი მოთამაშე გახდა, რომელიც აწარმოებს თესლს, მოსავლის დაცვის პროდუქტებს, ციფრულ სასოფლო-სამეურნეო ინსტრუმენტებს. 

შესყიდვამ გააფართოვა Bayer-ის გავლენა, მაგრამ ასევე წარმოშვა სამართლებრივი და საზოგადოებასთან ურთიერთობის პრობლემები, განსაკუთრებით გლიფოსატთან, საკამათო ჰერბიციდთან დაკავშირებით, რომელიც Monsanto-ს პროდუქტ Roundup-შია ნაპოვნი.

დავები და გამოწვევები

მიუხედავად იმისა, რომ Bayer ინოვაციების პიონერი იყო, მას ასევე შეექმნა სამართლებრივი გამოწვევები, როგორებიცაა გლიფოსატთან დაკავშირებული სასამართლო დავები, რადგან ათასობით ადამიანი ამტკიცებს, რომ ის იწვევს კიბოს.

გარემოსდაცვითი ორგანიზაციების შეშფოთება პესტიციდებისა და გმო-ს ზემოქმედების გამო; ისტორიული პასუხისმგებლობა მეორე მსოფლიო ომის დროს არაეთიკურ სამედიცინო და შრომით პრაქტიკაში მისი როლისთვის.

კომპანია აგრძელებს ამ გამოწვევების მოგვარებას ანგარიშსწორების, მდგრადი განვითარების ინიციატივებისა და გამჭვირვალობის გზით.

Bayer და მდგრადობა

ბოლო წლებში ბაიერი ორიენტირებულია მდგრადობისა და ინოვაციების სფეროში ლიდერის პოზიციის დაკავებაზე. მისი მიზნები სრულიად ღიაა საზოგადოებისთვის:

  • 2030 წლისთვის თავის ოპერაციებში ნახშირბადის შემცირების მიღწევა;
  • მდგრადი სოფლის მეურნეობის ხელშეწყობა გარემოზე ზემოქმედების შემცირებით;
  • განვითარებად რეგიონებში ხელმისაწვდომ ჯანდაცვაზე წვდომის გაფართოება.

ბრენდის სლოგანია “Science for a better life”, რაც ასახავს მის ერთგულებას, გამოიყენოს მეცნიერება ადამიანისა და პლანეტის ჯანმრთელობის გასაუმჯობესებლად.

ბიზნესისტორიებს წარმოგიდგენთ „ალიანს ჯგუფი”.

ავტორი: მარიამ გოჩიაშვილი

„წიგნის ბაზარი – არდადეგები“ – დაისვენე შინაარსიანად! – ლიტერატურული თავგადასავალი საქველმოქმედო მისიისთვის

„მზიური დეველოპმენტის“ ახალი პროექტი მახინჯაურში „მზიური ანექსი“ – ზღვის და მთის ჰარმონია