გრძნობთ უკმაყოფილებას იმ სამსახურში, რომელიც მანამდე გაბედნიერებდათ? რა თქმა უნდა, შესაძლებელია, რომ გესაჭიროებოდეთ მკვეთრი ცვლილება – უკეთესი ხელმძღვანელი, უფრო დიდი გუნდი, ახალი პროექტი, განსხვავებული როლი, სრულიად სხვა ორგანიზაციული მოწყობა. ასევე, შეიძლება თქვენთანაც ხდებოდეს ის, რასაც მეცნიერები უწოდებენ შეჩვევას: ჩვენი ტვინი უფრო და უფრო ნაკლებად რეაგირებს ისეთ საკითხებზე, რომლებიც არ იცვლება, ასე რომ, რაც ოდესღაც სიხარულსა და მნიშვნელობას განიჭებდათ, დროთა განმავლობაში შეიძლება ძალიან მოგბეზრდეთ.
მაგალითად, როდესაც იწყებთ ახალი სუნამოს გამოყენებას, შეგიძლიათ მარტივად ამოიცნოთ მისი გამორჩეული სურნელი ყოველ ჯერზე, როცა მიიპკურებთ. მაგრამ განმეორებებისას ძნელად შეამჩნევთ მის ეფექტს. იგივე შეიძლება მოხდეს სამუშაო ამოცანებთან, როლებთან, გუნდებთან და ორგანიზაციებთან მიმართებაში, თუნდაც იმ ადამიანებისთვის, რომლებიც საინტერესო კარიერას მისდევენ.
საბედნიეროდ, არსებობს მობეზრების ანტიდოტი: მრავალფეროვნება. როცა ჩვეულებრივ დღეებს სხვადასხვა აქტივობებით ავსებთ, როგორც სამუშაოს შიგნით, ისე გარეთ, საკუთარ თავს უბიძგებთ განახლებისკენ და ყველაფერი თავიდან ლაგდება გონებაში. იქნება ეს ახალი გატაცების მიღება, ახალ კოლეგებთან შეხვედრა, თქვენი ჩვეული დავალებების მიღმა საქმის აღება თუ უბრალოდ ოფისისკენ სხვა გზით წასვლა. ეს დივერსიფიკაცია გიბიძგებთ ისწავლოთ, შეცვალოთ და განვითარდეთ. მიუხედავად იმისა, რომ თავიდან შეიძლება არაკომფორტულად იგრძნოთ თავი, ის საბოლოოდ მეტ სიხარულს მოგანიჭებთ.
ერთ-ერთი მიზეზი, რის გამოც მრავალფეროვნება იწვევს სიხარულს, არის ის, რომ ის გაყენებს სწავლის მდგომარეობაში. განვიხილოთ კვლევა, რომელიც ჩატარდა ლონდონში ორი ნეირომეცნიერის, ბასტიენ ბლეინისა და რობ რუტლეჯის მიერ. როდესაც მათ სთხოვეს მოხალისეებს, ჩართულიყვნენ თამაშში და გამოეთქვათ თავიანთი გრძნობები ყოველ რამდენიმე წუთში ერთხელ, მათ აღმოაჩინეს, რომ მონაწილეები ყველაზე ბედნიერები იყვნენ არა მაშინ, როცა ყველაზე მეტი ფული მოიგეს, არამედ როცა რაღაც გაიგეს თამაშის შესახებ. სხვა კვლევაში ანდრა გეანამ და მისმა კოლეგებმა პრინსტონიდან, დაადგინეს, რომ ადამიანები, რომლებიც თამაშობენ ისეთ კომპიუტერულ თამაშს, რომლისთვისაც მათ ჰქონდათ ყველა საჭირო ინფორმაცია, საერთოდ არ სიამოვნებდათ ეს. მიზეზი? მათ სწრაფად მოიწყინეს! მაგრამ როდესაც მათ სთხოვეს ჩართულიყვნენ ახალ თამაშში, რომელიც მათ სწავლას სჭირდებოდა, ისინი ბევრად უფრო ენთუზიაზმით განეწყვნენ. ასევე, როდესაც მათ ეძლეოდათ ერთი თამაშიდან მეორეზე გადასვლის შესაძლებლობა, ბევრად უფრო დიდი ალბათობით გადადიოდნენ სწავლის რეჟიმზე.
ორგანიზაციებს შეუძლიათ უბიძგონ ადამიანებს გამოცდილების დივერსიფიკაციისკენ – მაგალითად, თანამშრომლების როტაციით სხვადასხვა განყოფილებაში, სხვადასხვა პროექტების მიბარებით ან სთხოვონ ხალხს ექსპერიმენტი ჩაატარონ ახალი იდეებისა თუ ხელსაწყოების გამოყენებით. აშშ-ს მთავრობაში თანამშრომლები ხანდახან დროებით გადადიან თავიანთი სააგენტოდან ან დეპარტამენტიდან (მაგალითად, გარემოს დაცვის სააგენტოდან) სხვაგან (მაგალითად, თეთრ სახლში), არამხოლოდ იმიტომ, რომ ისინი იქ არიან საჭირო, არამედ იმიტომაც, რომ განახლებას საჭიროებენ. ასევე, აკადემიებში, ფაკულტეტის წევრები ხშირად იღებენ შაბათს ყოველ რამდენიმე წელიწადში – სემესტრში, როდესაც ისინი თავისუფლდებიან ჩვეული სწავლების მოვალეობებისგან და თავისუფლად შეუძლიათ სხვაგან იმუშაონ. მათ შეუძლიათ წერონ წიგნი, ეწვიონ სხვა უნივერსიტეტებს, ან იმუშაონ მთავრობაში ან ინდუსტრიაში, რაც მათ სამუშაო ცხოვრებას მრავალფეროვნებას შემატებს, გაზრდის კარიერულ კმაყოფილებას და გააუმჯობესებს სწავლებისა და კვლევის ხარისხს.
მაშინაც კი, თუ თქვენ არ მუშაობთ ორგანიზაციაში, რომელიც გეხმარებათ თქვენი სამუშაო ცხოვრების დივერსიფიკაციაში, თუმცა, შეგიძლიათ თავად გადადგათ ნაბიჯები შეჩვევის შესაცვლელად. შესაძლოა, იმოგზაუროთ ახალ და უცნობ ადგილას და რამდენიმე კვირა გაატაროთ იქ, ან თუნდაც ცოტა ხნით იცხოვროთ სხვა ადგილას, თუ შესაძლებლობა გაქვთ. შეგიძლიათ განავითაროთ სრულიად ახალი უნარი, ისწავლოთ ახალი ენა, ცადოთ ახალი ჰობი ან გაიაროთ კურსი თქვენსგან განსხვავებულ სფეროში.
წყარო: HBR