in

ენთუზიაზმით შექმნილი მანქანა – Chrysler-ის ისტორია

“წარმატების ნამდვილი საიდუმლო ენთუზიაზმია.”

ვალტერ კრაისლერი

რა შეიძლება მოგვივიდეს თავში, როცა ავტომწარმოებელ კრაისლერზე დავფიქრდებით? თუნდაც მხოლოდ ის, რომ ძალიან მჟღერი და დასამახსოვრებელი სახელწოდება აქვს. ეს სახელი რეალურად მისი შემქმნელის გვარია. მან შეძლო, ფიატისა და დაიმლერის გვერდით კრაისლერი გამხდარიყო დეტროიტის საინჟინრო ძალა, კომპანია, რომელმაც შეიმუშავა ტექნიკური ინოვაციები. გამხდარიყო ბრენდი, რომლის ნამუშევრებსაც სხვა ბრენდები გადაიღებდნენ. და მაინც, როგორ მოიპოვა კრაისლერმა ეს რეპუტაცია?

Chrysler Imperial

დასაწყისი

Chrysler დაარსდა 1925 წლის 6 ივნისს ვალტერ კრაისლერის მიერ, როდესაც Maxwell Motor Company-მ რეორგანიზება განიცადა და გახდა Chrysler Corporation.
„კრაისლერმა“ თავისი პირველი ავტომობილით Chrysler 70-ით გაამყარა თავისი რეპუტაცია, რადგანაც ეს ავტომობილი საკმაოდ ინოვაციური იყო. ის, ფაქტობრივად, ტექნოლოგიურ შედევრად ითვლებოდა. მის 3.3 ლიტრიან, ექვს ცილინდრიან ძრავას ჰქონდა არნახული 4.7: 1 შეკუმშვის კოეფიციენტი და აწარმოებდა 68 ცხენის ძალას. ძრავა დატვირთული იყო ინოვაციური მახასიათებლებით, მათ შორის წნევის შეზეთვით, ზეთის ფილტრით და კარბურატორის ჰაერის ფილტრით. თუმცა, ეს ყველაფერი მხოლოდ ვალტერ კრაისლერის დამსახურება არ ყოფილა. ის უფრო მეტად დიდი ბიზნესმენი იყო, ვიდრე დიდი ინჟინერი. მანქანის შექმნაში დიდი წვლილი მიუძღვით კარლ ბრეერმს, ოუენ სკელტონს და ფრედ ზედერს, ინჟინრების სამეულს, რომელიც ცნობილია როგორც სამი მუშკეტერი.

Chrysler 70

კრაისლერის ინოვაციები სწრაფი ტემპით გაგრძელდა. 1925 წელს ზედერმა შეიმუშავა ვიბრაციის ამორტიზატორი და რეზინის ძრავის სამაგრი ვიბრაციის შესამცირებლად. 1930 წელს კრაისლერი იყო პირველი ავტომწარმოებელი, რომელმაც უფრო ეფექტური downdraft კარბუტერი (განსხვავებით ჩვეულებრივი განახლებული კარბურატორისგან) მოარგო სამგზავრო მანქანას. 1931 წელს სკელტონმა შეიმუშავა ძრავის შასის დამონტაჟების ახალი მეთოდი, რომელიც მის ბუნებრივ ქანქარის ღერძს სიმძიმის ცენტრთან ათავსებდა, რაც კიდევ უფრო ამცირებდა ვიბრაციას. სისტემას ერქვა “მცურავი ძალა”.

1936 წლისთვის კომპანია აშშ – ს გაყიდვებში მეორე ადგილზე იყო და ის გააგრძელებდა ამ პოზიციის შენარჩუნებას 1949 წლამდე.

1930-40-იანები

1934 წლიდან კრაისლერმა გამოუშვა Airflow მოდელები. ამ მანქანებს ჰქონდათ უნიკალური გამარტივებული კორპუსი და იყო პირველი ავტომობილები, რომლებიც შეიქმნა აეროდინამიკის პრინციპების გამოყენებით.

Airflow

თუმცა, მათი სტილი ფართოდ იქნა უარყოფილი მომხმარებლების მიერ – რომლებმაც დაიწყეს კრაისლერის Dodge და Plymouth მანქანების შეძენა. Chrysler Airflow მოდელი არაპოპულარული დარჩა დიდი დეპრესიის ეპოქაშიც – მაგრამ პლიმუთისა და დოჯის მანქანების გაყიდვებმა ხელი შეუწყო Chrysler– ის საქმიანობას 1930 – იან წლებში.

Dodge 1930

როგორც მოსალოდნელი იყო, მეორე მსოფლიო ომის დროს, კრაისლერის მისია გადაკეთდა საომარი ტექნიკის/ტრანსპორტის დასამზადებლად – როგორიცაა სარადარო ანტენები, რაკეტები და სამხედრო მანქანები და ა.შ მაგრამ 1940 -იანი წლების ბოლოსთვის ინოვაციები კვლავ გამოჩნდა.

1950-60-იანები

Airflow მოდელების წარუმატებლობა უარყოფითად აისახა კრაისლერის სტილსა და მარკეტინგზე – რამაც წარმოშვა ძალიან ჩვეულებრივი, კონსერვატიული Chrysler მოდელების სერია 1940-1950 -იან წლებში.

თუმცა, 50-იანი წლების შუა ხანებისთვის, დიზაინერმა ვირჯილ ეგზნერმა შექმნა Forward Look დიზაინი, რამაც დიდი პოპულარობა მოუტანა კრაისლერს. მის გლუვ და ელეგანტურ დიზაინს თან ახლდა ტექნოლოგიური მიღწევები, როგორიცაა პირველი ტრანზისტორი მანქანის რადიო, რომელიც გამოვიდა 1956 წელს.

Forward Look

კრაისლერმა 1958 წელს წარმოადგინა პირველი საკრუიზო კონტროლის სისტემა, სახელწოდებით Auto Pilot.

კრაისლერი იყო ერთ -ერთი პირველი ავტომწარმოებელი, რომელმაც თავისი სამგზავრო მანქანების უნიკალურ (მონოკოკურ) დიზაინზე გადაინაცვლა. ყველა მანქანა (იმპერიალის გარდა) დამზადებულია ამ კონსტრუქციით 1960 წლის მოდელებში. ამ ტიპის კონსტრუქციამ უზრუნველყო უკეთესი მართვა, ავარიის გაძლიერებული  უსაფრთხოება და სხვა მრავალი სარგებელი.

Valiant

ასევე ამ დროს დაინერგა Valiant კომპაქტური მანქანა. სხვა მიღწევებთან ერთად, ეს იყო პირველი მანქანა, რომელმაც გამოიყენა ალტერნატივა ელექტრო გენერატორის ნაცვლად – ცვლილება, რომელიც დაემატებოდა Chrysler– ის ყველა პროდუქტს 1961 წელს. 1964 წელს კი გამოვიდა Plymouth Barracuda-პირველი “პონი მანქანა”.

1970-80-იანები

ბევრი ამერიკელი ავტომწარმოებლის მსგავსად, კრაისლერი იბრძოდა 1970-იან წლებში, როდესაც დაბინძურების რეგულაციებმა და საწვავის ეკონომიაზე გაზრდილმა ყურადღებამ (ნავთობის 1973 წლის ნავთობის კრიზისის გამო) გამოიწვია გაყიდვების შემცირება. ამავდროულად, იაპონიიდან საწვავ-ეკონომიური მანქანების შემოღებამ ასევე შეამცირა გაყიდვების საერთო მოცულობა.

Chrysler Cordoba

Chrysler Cordoba, რომელიც შემოღებულ იქნა 70-იანი წლების შუა ხანებში, წარმატებული იყო კომპანიისათვის. ამასთან, 1970-იან წლებში ახალი მანქანები, მათ შორის Dodge Aspen და Plymouth Volare, არ იქნა სათანადოდ გამოცდილი და ამან დიდი ხარჯები მოუტანა კრაისლერს, ასევე, განადგურდა მომხმარებელთა ერთგულება. გაყიდვების გაფუჭების დასახმარებლად, კრაისლერმა დაიქირავა ლეგენდარული აღმასრულებელი ლი იაკოკა, რომელიც ცოტა ხნის წამოსული ფორდიდან, როგორც აღმასრულებელი დირექტორი.

Dodge Aspen

ლი იაკოკა მიხვდა რა უბედურების წინაშე იყო კრაისლერი, მიმართა კონგრესს და მიიღო 1.5 მილიარდი დოლარის სესხი 1979 წელს. შემდეგ დაიწყო “K-Car” ხაზის შემუშავება, რომელმაც გადაარჩინა კრაისლერი.

1981 წელს შემოიღეს Dodge Aries და Plymouth Reliant “K-Cars”. ეს პატარა, საწვავ-ეკონომიური და იაფი კომპაქტური მანქანები სწრაფად გაიყიდა. Dodge Grand Caravan მინივანის შექმნა ასევე ძალიან წარმატებული იყო კრაისლერისთვის.

Plymouth Reliant “K-Cars”

მოგვიანებით 1980 -იან წლებში, კრაისლერმა დაიწყო სხვა საავტომობილო კომპანიების შეძენა – მაგალითად, Lamborghini (გაიყიდა ისევ 1994 წელს) და AMC, შესყიდვამ, რომელმაც Jeep-ის მარკა Chrysler–ის კორპორატიული ქოლგის ქვეშ შეიყვანა.

1990-2000-იანები

ახალი მოდელების წყალობით, როგორებიც იყვნენ: Dodge Ram, Jeep– ის მოდელები და სხვა მოდელები, როგორიცაა Dodge Viper სპორტული მანქანა, Chrysler–მა განაგრძო წარმატებული საქმიანობა 1990 – იან წლებში და დაიწყო გაფართოება. 1998 წელს Daimler-Benz-მა და Chrysler–მა დაამყარეს 50-50 პარტნიორობა.

Daimler-Chrysler– ის პარტნიორობა აღმოჩნდა ძალიან წარმატებული. თუმცა, 2007 წელს Chrysler–ის უმეტესი წილი გაიყიდა Cerberus Capital Management–ზე 7.4 მილიარდ დოლარად.

Dodge Viper

შემდეგ, დაიწყო 2008 წლის საავტომობილო ინდუსტრიის კრიზისი – და კრაისლერს შეექმნა სერიოზული კითხვები იმის შესახებ, გადარჩებოდა თუ არა იგი 2009 წელს. საბოლოოდ, პრეზიდენტმა ჯორჯ ბუშმა დაამტკიცა $ 13.4 მილიარდი აშშ დოლარის “სამაშველო სესხი” მსხვილი ამერიკული ავტომწარმოებლებისთვის, მათ შორის Chrysler-სთვისაც. 2009 წლის აპრილში კომპანიამ მიიღო დამატებითი 6 მილიარდი აშშ დოლარი ფიატთან შერწყმისას.

თანამედროვე ისტორია

2011 წლის მაისისათვის ფიატმა დაფარა 7.4 მილიარდ დოლარზე მეტი სახელმწიფო სესხი და შეიძინა Chrysler– ის აქციები, შექმნა Fiat Chrysler Automobiles, კომპანიის ამჟამინდელი განსახიერება.

დღეს Fiat Chrysler Automobiles (FCA) არის ერთ -ერთი ყველაზე ძლიერი და მოგებიანი საავტომობილო ჯგუფი ამერიკაში და მის ფარგლებს გარეთ.

მიუხედავად იმისა, რომ არ არსებობს ზუსტი გარანტია, თუ რა ელის მომავალში ამ ბრენდს, სავარაუდოა, რომ FCA წარმატებულად გააგრძელებს საქმიანობას. განსაკუთრებით ჯიპის ბრენდის პოპულარობისა და ახალი, ინოვაციური მოდელების წყალობით, როგორიცაა Jeep Gladiator პიკაპი.

ავტორი: თინათინ უგრეხელიძე

შეიქმნა მსოფლიოში პირველი პორტატული 5G VPN როუტერი!

სინამდვილეში, როგორია ისტორია, რომელსაც მუზეუმი ინახავს?