თუკი ძველ ავტომწარმოებლებზე დავიწყებთ საუბარს, ფორდთან, მერსედესთან, კადილაკთან, BMW-სთან ერთად აუცილებლად უნდა ვახსენოთ Citroen-იც – მანქანა, რომლის ისტორიაც 1919 წელს იწყება. მისი დაარსება ანდრე-გუსტავ სიტროენის სახელთანაა დაკავშირებული.
ანდრე იყო ფრანგი ინდუსტრიალისტი და ჩართული იყო შეიარაღების მასობრივ წარმოებაში. თუმცა, 1910-იანი წლების შუა ხანებში იგი საავტომობილო ინდუსტრიით დაინტერესდა. პირველი მსოფლიო ომის შემდეგ, მას დარჩა ცარიელი ქარხანა, რომელიც მან გამოიყენა საკუთარი კომპანიის დასაარსებლად და მას უწოდა “Citroen”. ასე შეიქმნა ბრენდი სიტროენი.

Citroen–ის პირველი მანქანა იყო A ტიპი – ეს იყო კლასიკური მანქანა ოთხცილინდრიანი ძრავით და მისი მაქსიმალური სიჩქარე იყო 64 კმ / სთ. მალევე, მანქანა პოპულარული გახდა საფრანგეთის საავტომობილო ბაზარზე და ეს იყო წარმატებული კომპანიის დასაწყისი.
1920 – 1960
1920 წელს Citroen–მა დაიწყო ავტომობილების მასობრივი წარმოება მარტივი დიზაინით, რამაც მნიშვნელოვნად გაზარდა საავტომობილო ბაზარი. ბაზარზე მხოლოდ ერთ წელიწადში კომპანიამ მოახერხა 10,000-ზე მეტი ავტომობილის გაყიდვა. 1921 წელს Citroen–მა გამოუშვა თავისი მეორე მოდელი, B2, რომელიც აღმოჩნდა A ტიპის უფრო მძლავრი ვერსია.

ორი წლის შემდეგ, Citroen–მა მოახერხა მისი წარმოების მაჩვენებლის გაფართოება 50000 ერთეულამდე და 1927 წლისთვის (დაარსებიდან მხოლოდ 8 წელი) გახდა მეოთხე უმსხვილესი საავტომობილო მწარმოებელი მსოფლიოში. 1931 წელს კომპანიამ დაიწყო კომერციული მანქანების წარმოება და წარმოადგინა Citroen C4F. სამი წლის შემდეგ Citroen–მა წარმოადგინა Traction Avant.

30-იანი წლების ბოლოს, Citroen–ის ერთ–ერთი ყველაზე წარმატებული ავტომობილის, 2CV–ს პროტოტიპის დებიუტი შედგა. თუმცა, ჯაველის ქარხანაზე 40-იანი წლების დაბომბვის გამო, კომპანიამ ვერ შეძლო წარმოების გაგრძელება. მიუხედავად ამისა, Citroen–მა მოახერხა 2CV–ს პროტოტიპების დამალვა, რომლებიც მოგვიანებით 1948 წელს იქნა წარმოებული.

ნათქვამია, რომ 2CV– ს 5 მილიონზე მეტი ერთეული შეიქმნა. 40-იანი წლების ბოლოსთვის Citroen–მა წარმოადგინა Type HZ, რომელიც იყო კომპაქტური ფურგონი. გარდა ამისა, კომპანიამ მოახერხა გაზის დანერგვა, როგორც ვარიანტი, მისი მანქანების უმეტესობაზე ბენზინის კრიზისის გამო. 50-იან წლებში Citroen–მა გამოუშვა ცნობილი 2CV–ის ვან ვერსია, რომელსაც შეეძლო 100 ლიტრი 5 ლიტრზე დაეყვანა.

ერთი წლის შემდეგ, Citroen 15 CV–ს დებიუტი შედგა, რომელიც გახდა საფრანგეთის მთავრობის ოფიციალური მანქანა. სწორედ ამ დროს Citroen–ის მანქანებმა განიცადა სტილის მნიშვნელოვანი ცვლილებები და გამოიყურებოდა უფრო თანამედროვედ. 1958 წლისთვის კომპანიამ დაასრულა Traction Avant–ის წარმოება 750 000 – ზე მეტი ავტომობილის წარმოების შემდეგ.

1960 – 1980
კომპანიას ახალი ათწლეულის საოცარი დასაწყისი ჰქონდა პარიზში DS 19-ის ამოქმედებით. ეს იყო ერთ-ერთი პირველი Citroen მანქანა, რომელსაც შესთავაზეს პერსონალიზაციის ფართო არჩევანი და 76 სხვადასხვა ფერის კომბინაცია. 1964 წელს კომპანიამ დიდი ზარალი განიცადა ფლამინიო ბერტონის გარდაცვალებით, რომელიც იყო Citroen–ის მთავარი დიზაინერი და ადამიანი ლეგენდარული DS 19 და Ami 6 – ის უკან.

1969 წელს Citroen–მა წარმოადგინა პირველი ფრანგული წარმოების მოდელი ელექტრონული საწვავის ინექციით, DS 21. ორი წლის შემდეგ Citroen GS–მ მოიპოვა „წლის მანქანის“ ჯილდო და 70 – იანი წლების განმავლობაში მრავალი სხვა წარმოებული მოდელები გამოუშვა, მათ შორის იყო: Citroen DS 23, Citroen Ami Super, Citroen CX, Dyane Caban და CX 2400 GTI.

ფულადი სახსრების ცუდი მდგომარეობისა და არასტაბილური სტრუქტურის გამო სამუშაო ადგილების დაკარგვის შიშით, საფრანგეთის მთავრობამ მოაწყო მოლაპარაკებები Citroën– სა და Michelin– ს შორის, რაც დამთავრდა Automobiles Citroën– სა და Automobiles Peugeot– ს გაერთიანებით ერთ კომპანიაში. ამრიგად, ფიატთან შესვენებიდან ერთი წლის შემდეგ, 1974 წლის 24 ივნისს სიტროენმა გამოაცხადა ახალი პარტნიორობა, ამჯერად პეჟოსთან. 1974 წლის დეკემბერში Peugeot SA– მ შეიძინა Citroën– ის 38,2% წილი და 1976 წლის 9 აპრილს მათ გაზარდეს მაშინდელი გაკოტრებული კომპანიის წილი 89,95% –მდე, რითაც შეიქმნა PSA ჯგუფი (Peugeot Société Anonyme).
PSA– ს ეს ახალი წამოწყება იყო ფინანსური წარმატება 1976 წლიდან 1979 წლამდე. Citroën– ს ჰქონდა ორი წარმატებული ახალი დიზაინი ბაზარზე, GS და CX. ნავთობის კრიზისის შემდეგ, ბრენდმა კვლავ განაახლა გაყიდვები 2CV და Dyane– ზე, და მალე Peugeot 104– ზე დაფუძნებული Citroën Visa და Citroën LNA გამოვიდა. 1979 წელს შედგა შვიდ სიჩქარიანი Mehari 4 × 4 დებიუტი.

1980 – 2000
80-იან წლებში Citroen–მა მოიპოვა მსოფლიო პოპულარობა კლასიკური Visa II და Charleston–ის შემოღებით. ორი წლის შემდეგ Citroen Visa GT–ს დებიუტი შედგა და 1985 წლისთვის კომპანიამ გადაწყვიტა, შეეცვალა ძველი ლოგო ახალი ლოგოთი – წითელი და თეთრი ფერებით. 90-იან წლებში დაიწყო ელექტრო მანქანების წარმოება და შემოიღო Citela, რომელიც იყო ულამაზესი ელექტრო პროტოტიპი.

ახალი საუკუნის დაწყებისთანავე, Citroen–მა წარმოადგინა თავისი ცნობილი C მოდელების ხაზი, როგორიცაა C1, C2, C3, C4, C5 და C6, რომელთაგანაც ყველამ დიდი წარმატება მოიპოვა საავტომობილო ბაზარზე. თუმცა, 2010 წლისთვის, Citroen–ის მანქანების გაყიდვები მნიშვნელოვნად შემცირდა. მიუხედავად ამისა, კომპანიამ განაგრძო ავტომობილების წარმოება და შემოიღო ელექტრო ავტომობილი Citroen C-Zero 2012 წელს.

Citroen დღეს
2003 წლიდან 2010 წლამდე Citroën– მა წარმოადგინა C3 Pluriel, უჩვეულო კონვერტირებადი 1948–1990 2CV მოდელის ალუზიებით, ყოვლისმომცველი პრაქტიკულობით. 2001 წელს მან აღნიშნა თავისი ინოვაციების ისტორია, როდესაც გახსნა მუზეუმი მისი მნიშვნელოვანი 300 მანქანით. 2009 წლის შემდეგ ევროპული ავტომობილების გაყიდვების მკვეთრი ვარდნის შესაბამისად, მსოფლიო მასშტაბით ავტომობილების გაყიდვები შემცირდა 1,460,373 -დან 2010 წელს 1,435,688 -დან 2011 წელს, აქედან 961,156 გაყიდული იქნა ევროპაში.
ბრენდის გაყიდვები ყველაზე მაღალი იყო 2014 წელს. 2014 წლის პირველ ათ თვეში ჩინეთში, Donfeng Citroën– ის მანქანების გაყიდვები გაიზარდა 30% –ით. მიუხედავად 2014 წელს PSA Peugeot Citroën– ის მსგავსი მდგომარეობისა Citroën და DS ბრენდები ავითარებენ ახალ ტექნოლოგიებს და ორივე იმედოვნებს, რომ სამომავლოდ გაყიდვები 15% –ით გაიზრდება.

ამჟამად, Citroen არის ერთ-ერთი უმსხვილესი ავტომწარმოებელი საფრანგეთში, მაგრამ სხვა ბაზრებზე დიდად კარგად არ მუშაობს. ფაქტობრივად, სულ ახლახან დედა კომპანიას შეექმნა სერიოზული ფინანსური სირთულეები, რის შედეგადაც Dongfeng Motor Corporation–მა შეიძინა კომპანიის აქციების 14%.