in

მანქანა თვითმფრინავის დიზაინით – Jaguar-ის ისტორია

მისი სეხნიები ამერიკის წვიმიან ტყეებში ბინადრობენ – დარბიან ძალიან სწრაფად, აქვთ გამორჩეული გარეგნობა და ცნობილები არიან, როგორც მტაცებლები.. და თუ კარგად დავაკვირდებით, ამავე სახელწოდების ბრენდიც მსგავსადვე შეგვიძლია, დავახასიათოთ. საუბარი Jaguar-ზე გვაქვს – ლეგენდარულ ავტომწარმოებელზე, რომელმაც შეძლო, თავისი დახვეწილობითა და შესაძლებლობებით ნამდვილ იაგუარს გასჯიბრებოდა.

იაგუარი დღესდღეობით მულტინაციონალური ბრენდია, რომლის სათავო ოფისი კოვენტრში, ინგლისში მდებარეობს. ესაა ძვირადღირებული ავტომობილების მწარმოებელი ბრენდი, რომელიც 2013 წლის შემდეგ Jaguar Land Rover-ის სახელწოდებით ოპერირებს.

და მაინც, როგორ დაიწყო იაგუარის ისტორია?

დაარსება

1922 წელს მოტოციკლის ორმა მოყვარულმა დააარსა Swallow Sidecar Company; ესენი იყვნენ – უილიამ ლიონსი და უილიამ უოლმსლი. თუმცა, 1934 წელს უოლმსლიმ საკუთარი წილი გაყიდა, რომელიც ლიონსმა შეიძინა. ამ ადამიანმა კომპანიას სახელწოდება გადაარქვა და უწოდა S.S. Cars Limited (შემდეგში უკვე S.S. Jaguar), რომელმაც 1935 წლიდან აქტიურად დაიწყო ავტომობილების წარმოება.

SS Jaguar 2.5L Saloon

პირველი მანქანა, რომელმაც “დიდი კატის” სახელი დაიმსახურა, იყო 1935 წლის SS Jaguar 2.5L Saloon. იგი წარმოებული იყო Swallow Sidecar-ის სახელწოდებით, კომპანია პირველად შეიქმნა უილიამ ლიონსისა და უილიამ უოლმსლის ქვეშ 1922 წელს. ეს იყო იყო ომამდელ ეპოქაში ერთ-ერთი ყველაზე გამორჩეული და ლამაზი მანქანა დახვეწილი დიზაინით. სულ მალე, 1945 წელს კი ბრენდს ოფიციალურად ეწოდა “იაგუარი”.

1948-1951

უილიამ ლიონსის მიერ სულ რამდენიმე თვეში შექმნილი XK120 სულ მალე გახდა ყველაზე პოპულარული მანქანა. მან შექმნა არა აჟიოტაჟი, არამედ – შეგრძნება.

XK120

ეს იყო იაგუარის პირველი სპორტული მანქანა მას შემდეგ, რაც SS100–მა შეწყვიტა წარმოება 1940 წელს. დაბალი, გამავალი ხაზები ასახავდა ლიონის მოტოციკლების სიყვარულს და შესაძლოა დაეყრდნო თვითმფრინავის დიზაინის ტექნიკას, რომელსაც ის ომის დროს კარგად დაეუფლა.

XK120– მა ასევე წარმოადგინა ვერტიკალური, ოვალური ცხვირი, რომელიც გახდა იაგუარის ხელმოწერა მომდევნო ორი ათწლეულის განმავლობაში.

1951-1954

C ‑ ტიპი უდავოდ იყო თავისი დროის ერთ-ერთი ულამაზესი სარბოლო მანქანა. მისი დიზაინის უკან აეროდინამიკოსი მალკოლმ საიერი იდგა, რომელმაც შექმნა მსუბუქი დიზაინი. მისი წყალობით, C ‑ ტიპი იწონიდა დაახლოებით 25% –ით ნაკლებს, ვიდრე XK, რომლის ბაზაზეც იყო ეს მოდელი დაფუძნებული.

C Type

C ტიპის გამარჯვებამ არც დააყოვნა – მან 1951 წელს Le Mans-ის ბრძოლა მოიგო. თუმცა, ამ მოდელის ყველაზე კარგ შესრულებად დღემდე 1953 წელს გამართული რბოლა სახელდება, რადგანაც ამ დროისთვის მას უკვე ჰქონდა კიდევ უფრო მსუბუქი სხეული და მოწინავე დისკის მუხრუჭები.

1954-1959

D ‑ ტიპი, იყო პირველი, რომლისთვისაც იაგუარმა გამოიყენა მონოკოკური კონსტრუქცია – ანუ ისესხა ტექნიკა თვითმფრინავების დიზაინიდან.

D Type

აეროდინამიკოსი მალკოლმ საიერი კიდევ ერთხელ გახდა მანქანის დიზაინზე პასუხისმგებელი. მან გამოიყენა მოწინავე აეროდინამიკური პრინციპები სენსაციური, მსუბუქი ფორმების შესაქმნელად. მონოკოკური კონსტრუქცია, რომელიც დღესაც გამოიყენება ავტოსპორტში, იყო D ‑ ტიპის განუყოფელი თვისება. ეს გულისხმობს ცენტრალურ “კაბინეტს”, რომელშიც მძღოლი ზის, ძირითადი მექანიკური კომპონენტები კი მოთავსებულია წინა და უკანა ნაწილებში. ოვალური ჰაერის შეწოვა, განსხვავებული კაპოტი, ნახევრად მოპირკეთებული უკანა ბორბლები, გამორჩეული კუდი – ეს იყო ის კომპონენტები, რაც ქმნიდა ულამაზეს საკონკურსო მანქანას.

1959-1960

მარკ II იყო ევოლუცია სპორტული სალონის სეგმენტისთვის. D ‑ ტიპის წარმატებით შთაგონებული მარკ II იყო ანალოგიურად მკაცრი დიზაინის და ჰქონდა ჩარჩოზე დამონტაჟებული სუსპენზია. იგი ასევე მოიცავდა ლეგენდარულ ძრავას 2.4, 3.4 და 3.8 ლიტრში.

Mark II

მარკ II- მ აჩვენა, რომ უილიამ ლიონსს არ დაუკარგავს თავისი დიზაინის ოსტატობა. 1955 წლის მარკ I– ის მუშაობით, მან შეცვალა სქელი რკინის კარის ჩარჩოები თხელი ქრომირებული გარსით და გაზარდა წინა და უკანა ეკრანების ზომა. ინტერიერი იყო მსუბუქი და ჰაეროვანი.

1965-1980

1965 წლისთვის ლიონსს უკვე მნიშვნელოვნად აღელვებდა იაგუარის ბედი. ეს კი იმიტომ, რომ ლიონსი ასაკში იყო, მემკვიდრე კი – არ ჰყავდა. სწორედ ამიტომ მან მიიღო BMC–ს შემოთავაზება იაგუართან გაერთიანების მიზნით, რათა შექმნას British Motor (Holdings) Limited. [21] 1965 წლის 11 ივლისს პრესკონფერენციაზე ლონდონის დიდ აღმოსავლურ სასტუმროში, ლიონსმა და BMC– ს თავმჯდომარემ ჯორჯ ჰარიმანმა განაცხადეს: „კომპანიების იაგუარი უნდა გაერთიანდეს შპს ბრიტანულ საავტომობილო კორპორაციასთან. ერთობლივ ჰოლდინგ კომპანიას ეწოდება British Motor (Holdings) Limited “. 1966 წლის ბოლოს BMC– მ შეცვალა სახელი ბრიტანულ საავტომობილო ჰოლდინგებში.

1980-1990

მომდევნო რამდენიმე წლის განმავლობაში აშკარა გახდა, რომ ამ კომპანიის მფლობელობაში იაგუარი ბევრს ვერაფერს მიაღწევდა. 1984 წლის ივლისში კი, იაგუარი გამოჩნდა ცალკეულ კომპანიად საფონდო ბირჟაზე.

1980 წელს თავმჯდომარედ დაინიშნა სერ ჯონ ეგანი. 1986 წლის დასაწყისში მან თქვა, რომ გადაჭრა ის ძირითადი პრობლემები, რომლებიც იაგუარს აფერხებდა მეტი მანქანის გაყიდვაში: ხარისხის კონტროლი, ჩამორჩენის მიწოდების გრაფიკი, ცუდი პროდუქტიულობა. მან გაათავისუფლა კომპანიის დაახლოებით 10,000 თანამშრომლის დაახლოებით მესამედი ხარჯების შემცირების მიზნით. [26] შემდგომში კომენტატორებმა აღნიშნეს, რომ მან გამოიყენა ხანდაზმული მოდელების ასორტიმენტი (რომელზედაც ჩამოწერილია განვითარების ყველა ხარჯი) და გაზარდა ფასები. მან ასევე გააძლიერა ძალისხმევა იაგუარის ხარისხის გასაუმჯობესებლად.

The 2006 XK

1990-იანები

ფორდმა შესთავაზა იაგუარის აშშ-ს და დიდი ბრიტანეთის აქციონერებს მათი აქციების შეძენა 1989 წლის ნოემბერში; 1999 წელს იაგუარი უკვე გახდა ფორდის ახალი პრემიერ ავტომობილების ჯგუფის ნაწილი Aston Martin-თან, Volvo Cars-თან და 2000 წლიდან Land Rover-თან ერთად. ფორდის საკუთრებაში, იაგუარს არასოდეს ჰქონია მოგება.

თუმცა, ფორდის მფლობელობაში იაგუარმა გააფართოვა თავისი პროდუქციის ასორტიმენტი S-Type–ის გამოშვებით 1999 წელს და X–ტიპით 2001 წელს. მას შემდეგ რაც PAG–მა ფორდის სახელქვეშ შეიძინა ლენდ როვერი 2000 წლის მაისში, ბრენდი მჭიდროდ დაუკავშირდა იაგუარს ოპერატიულად ორი კომპანია ეფექტურად იყო ინტეგრირებული ფორდის PAG–ში საერთო მენეჯმენტის სტრუქტურის ქვეშ.

XK8

ამავდროულად, არ ჩერდებოდა მანქანების წარმოება. 1996 წელს მსოფლიომ გაიცნო პირველი Jaguar V8. მიუხედავად იმისა, რომ ახლა უკვე ის ფორდის მფლობელობაში იყო, იაგუარის მემკვიდრეობა ნათლად ჩანდა ახალ მოდელში. XK8 გახდა იაგუარის ისტორიაში ყველაზე გაყიდვადი სპორტული მანქანა იმ პერიოდში.

თანამედროვე ერა

იაგუარის დიზაინი ახალ ათასწლეულში საგრძნობლად განახლდა – ის გავიდა კონსერვატიული, რეტროსპექტული დიზაინის მიღმა. ყველაფერი ეს კი იაგუარის მთავარ დიზაინერს, იან კალუმს ეხება, რომელიც კომპანიაში 1997 წლიდან მუშაობს. მომდევნო ორ ათწლეულში იაგუარის ოჯახში ახალი სიცოცხლე შემოვიდა, წარსულის შთაგონება და სიცოცხლისუნარიანობა მან ხელახლა წარმოადგინა.

The F‑PACE

2000-იანების მოდელებში შედიან: The 2006 XK, The Jaguar XF, The XJ, The F‑TYPE, The XE, The F‑PACE. 2021 წლის 15 თებერვალს იაგუარ ლენდ როვერმა გამოაცხადა, რომ იაგუარის ბრენდის ქვეშ დამზადებული ყველა მანქანა 2025 წლისთვის იქნება სრულად ელექტრო.

ავტორი: თინათინ უგრეხელიძე

როგორ და რატომ შეიკრიბნენ ადამიანები, რომლებიც ცვლიან ყოველდღიურობას? – ყველაფერი „მეამას“ ახალი პროექტის, #ProgressMakers-ის შესახებ

სპორტულ რეკლამებში ფონური მუსიკა ემოციურ რეაგირებას აძლიერებს