ბოლო დროს, ასეთი მოსაზრება გახდა პოპულარული: „ხელოვნური ინტელექტი არ ჩაანაცვლებს მენეჯერებს – მენეჯერები, რომლებიც იყენებენ ხელოვნურ ინტელექტს, ჩაანაცვლებენ მენეჯერებს, რომლებიც არ იყენებენ მას”. ვეთანხმებით ამ მოსაზრებას, მაგრამ ცხადია, ეს ახალი პარადიგმა ჯერ არ დამდგარა. Capgemini Research Institute-ის კვლევის თანახმად, რომელიც 1,400-ზე მეტ ლიდერსა და მენეჯერს მოიცავს, ლიდერებისა და მენეჯერების მხოლოდ 15% იყენებს თანმიმდევრულად გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს ყოველდღიურ სამუშაოში. ჩვენი პირდაპირი გამოცდილებაც ადასტურებს, რომ ბევრი მენეჯერი არ არის ინფორმირებული გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის პოტენციალის შესახებ მათი როლების სხვადასხვა ასპექტში, დაწყებული მნიშვნელოვანი შეხვედრებისთვის მომზადებით, დამთავრებული ბიზნეს საკითხებზე სხვადასხვა პერსპექტივის ანალიზით.
როგორ იყენებენ მენეჯმენტის სტუდენტები გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს?
ბოლო რამდენიმე თვის განმავლობაში, ეს კითხვა დაუსვეს 200-ზე მეტ MBA და მენეჯმენტის მაგისტრის სტუდენტს (23-30 წლის), ხუთი ევროპული და ჩრდილოეთ ამერიკული უნივერსიტეტიდან. მიზანი იყო გამოეკვლიათ, რა სიხშირით იყენებდნენ ეს სტუდენტები გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს, რა ტიპის მოდელებით სარგებლობდნენ და კონკრეტულად რა დავალებებისთვის.
აღმოჩნდა, რომ ამ სტუდენტების 40% გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს დღეში რამდენჯერმე მიმართავს. ეს მონაცემები შეესაბამება სხვა ბოლოდროინდელ კვლევებს, რომლებიც ფოკუსირებულია გაერთიანებული სამეფოსა და აშშ-ის უნივერსიტეტების სტუდენტებზე.
უფრო დეტალური შესწავლისთვის, მკვლევრებმა ჩაატარეს სემინარები და სიღრმისეული ინტერვიუები მაგისტრანტთა 30 ჯგუფთან. აღმოჩნდა, რომ ისინი იყენებენ გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს ორ რეჟიმში: როგორც შემსრულებელს (დახმარება წერაში, შეჯამებაში, კოდინგში, თარგმნასა და ინფორმაციის მოძიებაში) და როგორც აზროვნების პარტნიორს (იდეების გენერირება, პრობლემების გადაჭრა ან იდეების გამოწვევა). ისინი ექსპერიმენტებს ატარებენ გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტზე ფართო სპექტრის დავალებებში, თანდათანობით ავითარებენ ახალ შესაძლებლობებს. ასევე ავლენენ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის შეზღუდვებისა და რისკების კარგ ცოდნას, იყენებენ შესაბამის პრაქტიკას, როგორიცაა ხელოვნური ინტელექტისთვის საჭირო კონტექსტური ინფორმაციის მიწოდება და კრიტიკული მსჯელობის გამოყენება ტექნოლოგიაზე ზედმეტი დამოკიდებულების თავიდან ასაცილებლად.
აღმოჩენები ადასტურებს, რომ ეს სტუდენტები მზად არიან გამოიყენონ თავიანთი გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის შესაძლებლობები სამუშაო ძალაში. ასევე, უახლესი მონაცემები ორგანიზაციებში გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის შესახებ ავლენს პოტენციურ პრობლემას: ორგანიზაციების თითქმის 40% ავტორიზაციას აძლევს მხოლოდ თანამშრომელთა შერჩეულ ჯგუფებს (ჩვეულებრივ, სპეციალიზებულ და ტექნიკურ როლებში) გამოიყენონ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტები. როდესაც გამოკითხული სტუდენტები შეუერთდებიან სამუშაო ძალას, მათი ენთუზიაზმი გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის გამოყენებაზე შემცირდება და შესაძლოა იმედგაცრუება განიცადონ. უფრო მეტიც, ორგანიზაციების მხოლოდ 7% აძლევს სტუდენტებს საშუალებას თავისუფლად აირჩიონ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტები. ორგანიზაციების უმრავლესობა (54%) თანამშრომლებს ავალდებულებს გამოიყენონ მხოლოდ ავტორიზებული გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ინსტრუმენტები კონკრეტული შეზღუდვების ფარგლებში.
უნდა აღინიშნოს: ჩვენ არ ვსაუბრობთ შორეულ პერსპექტივაზე – MBA სტუდენტების უმეტესობა დაბრუნდება სამუშაო ძალაში მომავალი წლის განმავლობაში.
ეს საკითხები მკვლევრებმა განიხილეს ხუთი გლობალური კომპანიის უფროს ხელმძღვანელებთან და საბჭოს წევრებთან სხვადასხვა სექტორიდან. ჯგუფმა გამოყო ოთხი სტრატეგია, რომლებსაც ორგანიზაციებმა და მათმა ლიდერებმა უნდა მიმართონ, რათა მიიზიდონ და შეინარჩუნონ ეს მომავლის გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ცოდნის მქონე თანამშრომლები:
როგორ გახდნენ კომპანიები მიმზიდველი გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ტალანტებისთვის
როდესაც საქმე ეხება ამ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ტალანტების ღირებულებებს, საკმარისი არ არის AI-ს რელევანტურობის დეკლარირება; ორგანიზაციებმა უნდა უზრუნველყონ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ინტეგრაციის კონკრეტული მტკიცებულება სამუშაო პროცესებში, აჩვენონ მისი დანერგვისა და ზოგადი გამოყენების მაჩვენებლები თანამშრომლებისა და მენეჯერების მიერ.
წამყვანმა კომპანიები საჯაროდ განაცხადეს, როგორ ახორციელებენ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის მოდელების, როგორიცაა ChatGPT Enterprise ან Microsoft Copilot, ინტეგრაციას თავიანთ სამუშაო პროცესებში. Novartis-ის HR პროფესიონალები, მაგალითად, ChatGPT Enterprise-ს იყენებენ ამოცანებისთვის, როგორიცაა ახალი როლებისთვის სამუშაო აღწერილობების შექმნა ან პოლიტიკის ცვლილებების შესახებ შეტყობინებების გაგზავნა. Moderna აჩვენებს თავის „გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის დანერგვის“ მიდგომას, უზრუნველყოფს ხელსაწყოსთან წვდომას და გუნდს აძლევს თავისუფლებას ინოვაციური საქმიანობისთვის საჭირო ფუნქციაში, იქნება ეს კლინიკური კვლევები, იურიდიული დეპარტამენტი თუ კორპორაციული ბრენდირება.
ზოგიერთი კომპანია იზიდავს გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის გამოყენებისთვის მზად მყოფ ახალ თაობას. ასევე, ერთ-ერთი მიდგომაა ბიზნესსკოლებთან თანამშრომლობა პროექტებისა და დავალებების ფარგლებში, რომლებშიც სტუდენტები მონაწილეობენ.
როგორ შეიძლება კომპანიებმა დაასაქმონ და ჩართონ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის მცოდნე ტალანტები
Microsoft-ისა და LinkedIn-ის 2024 წლის სამუშაო ტენდენციების ინდექსის თანახმად, ლიდერების 71% უფრო მეტად მიდრეკილია დაიქირაოს ნაკლებად გამოცდილი კანდიდატი გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის უნარებით, ვიდრე უფრო გამოცდილი კანდიდატი ამ უნარების გარეშე. სამწუხაროდ, როდესაც ეს ახალი თანამშრომლები უერთდებიან კომპანიას, ისინი შეიძლება იმედგაცრუებულნი და დემოტივირებულნი დარჩნენ, როდესაც აღმოაჩენენ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის ხელსაწყოებზე წვდომის შეზღუდვას ან მოძველებულ სამუშაო პროცესებში ჩარჩენილად იგრძნობენ თავს.
ამ რისკის შესამცირებლად, დამსაქმებლებმა უნდა მიანიჭონ პრიორიტეტი გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის გამოყენებას თანამშრომელთა გამოცდილებისთვის, სამსახურში აყვანის პროცესით დაწყებული. ამრიგად, ახალი თანამშრომლები შეძლებენ უფრო ეფექტურად გაეცნონ კომპანიის დოკუმენტებს, პოლიტიკასა და განრიგებს, და უკეთ გაიგონ ორგანიზაციის, ბაზრისა და მომხმარებლის საჭიროებების შესახებ.
პარალელურად, სამსახურში აყვანის ფაზაში, მენეჯერებმა უნდა აუხსნან ახალ თანამშრომლებს, როგორ უნდა გამოიყენონ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტი საწარმოო გარემოში. ფაქტობრივად, მიუხედავად მათი პროფესიონალიზმისა, ახალი თანამშრომლები არ არიან გათვითცნობიერებულნი საწარმოს სპეციფიკურ კონტექსტში. ამ გენერაციული ხელოვნური ინტელექტის მცოდნე პირებისთვის ტრენინგი უნდა ფოკუსირდეს პასუხისმგებლობით გამოყენებაზე, მათ შორის ეთიკაზე, პოლიტიკასა და ოპერაციულ სახელმძღვანელო პრინციპებზე. მნიშვნელოვანია, რომ მათ ესმოდეთ, რომ კორპორაციულ გარემოში ხელოვნური ინტელექტის გამოყენება საჭიროებს კონკრეტული წესების დაცვას, რომლებიც აბალანსებენ თავისუფლებასა და კონტროლს. განსხვავებით საუნივერსიტეტო გარემოსგან, სადაც ექსპერიმენტირება ხშირად უფრო შეუზღუდავია, კორპორაციები მოითხოვენ დადგენილი ნორმების დაცვას, რაც ნათლად უნდა იყოს ახსნილი პირველი დღიდანვე და მუდმივად გაძლიერდეს.
წყარო: HBR