in

განსაკუთრებული წვლილი მედიის ისტორიაში – The New York Times-ის ისტორია

The New York Times, რომელსაც ხშირად უბრალოდ The Times-ს უწოდებენ, ერთ-ერთი ყველაზე გავლენიანი გაზეთია მსოფლიოში. ის აშუქებს გლობალურ მოვლენებს, ცნობილია სიღრმისეული რეპორტაჟებითა და საგამოძიებო ჟურნალისტიკით. 150 წელზე მეტია, არსებობს და სტანდარტს ადგენს მაღალი ხარისხის ახალი ამბების გაშუქებაში.

istoriebi
istoriebi

მაგრამ როგორ მოიპოვა ამ გაზეთმა ეს ცნობადობა? ყველაფერი ხომ საიდანღაც იწყება…

ადრეული წლები

The New York Times დააარსეს ჰენრი ჯარვის რეიმონდმა და ჯორჯ ჯონსმა 1851 წელს. რაიმონდს, ჟურნალისტს და პოლიტიკოსს, სურდა შეექმნა გაზეთი, რომელიც ფართო აუდიტორიას მიაწვდიდა ზუსტ და სანდო ამბებს და არ იქნებოდა ორიენტირებული სენსაციებზე. მისია მოიცავდა მიუკერძოებლობას, კონკრეტული პოზიციის დაფიქსირების გარეშე, მიუხედავად პარტიის, სექტისა თუ ინტერესისა.

პირველი გამოცემა

The Times-ის პირველი გამოცემა გამოვიდა 1851 წლის 18 სექტემბერს, იმ დროს, როდესაც შეერთებული შტატები დიდი პოლიტიკური და სოციალური ცვლილებების ზღვარზე იყო. გაზეთმა სწრაფად მოიპოვა რეპუტაცია სერიოზული და მაღალი ხარისხის გაშუქებით. მისი წარმატება დიდწილად განპირობებული იყო ფაქტებზე დაფუძნებული ჟურნალისტიკით. იგი უარყოფდა რიტორიკას, რომელიც ახასიათებდა იმდროინდელ ბევრ სხვა გაზეთს.

სამოქალაქო ომი და გავლენის ზრდა (1861-1865)

ამერიკის სამოქალაქო ომის დროს The Times უზარმაზარი გამოწვევების წინაშე აღმოჩნდა. გაზეთი თავდაპირველად ომის კრიტიკოსი იყო, რაიმონდი და ჯონსი ემხრობოდნენ კავშირის შენარჩუნებას. თუმცა, მათი პოზიცია კონფლიქტის პროგრესირებასთან ერთად განვითარდა და გაზეთის მუშაობამ მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა საზოგადოებრივი აზრის ჩამოყალიბებაში.

Times იყო ერთ-ერთი პირველი, ვინც მოვლენების შესახებ მოხსენებისთვის ტელეგრაფია გამოიყენა. ეს საშუალებას აძლევდა მას, რეალურ დროში მიეწოდებინა განახლებები ომის შესახებ. ბრძოლების, პოლიტიკური მოვლენების და პრეზიდენტ აბრაამ ლინკოლნის ხელმძღვანელობის გაშუქებამ ხელი შეუწყო გაზეთის სანდოობის ზრდას. ომის ბოლოს The Times-მა დაიმკვიდრა თავი, როგორც ახალი ამბებისა და ანალიზის სანდო წყარომ და მისი მკითხველი მნიშვნელოვნად გაფართოვდა.

ოქროს ხანა და გაფართოება (1870-1900 წწ.)

მე-19 საუკუნის ბოლოს The Times-მა მნიშვნელოვანი ცვლილებები განიცადა. გამომცემელმა, ადოლფ ოქსმა შეიძინა გაზეთი და მას ეროვნული მნიშვნელობის ინსტიტუციის წოდება მიანიჭა. ოქსს მიაჩნდა, რომ წარმატების გასაღები იყო გაზეთის გამოშვება, რომელიც ფართო აუდიტორიას მოეწონებოდა ობიექტური, ფაქტებზე დაფუძნებული გაშუქებით. მისი ხელმძღვანელობით The Times-მა მიიღო ახალი სლოგანი: „ყველა სიახლე, რომელიც შესაფერისია დასაბეჭდად“. ეს სლოგანი ბრენდისთვის დღემდე აქტუალურია.

მე-20 საუკუნე: ინოვაცია და გლობალური გაფართოება

მე-20 საუკუნეში The Times გადაიქცა მსოფლიოს ერთ-ერთ წამყვან გაზეთად. მისი გავლენა გავრცელდა შეერთებული შტატების ფარგლებს გარეთ. ამაში დიდი წვლილი ითამაშა მოხსნებამ, რომელიც გაზეთმა იმ დროს გამოუშვა. ნაშრომი ცნობილი გახდა როგორც საშინაო, ისე საერთაშორისო საკითხების სიღრმისეული გაშუქებით, დაწყებული პოლიტიკითა და ეკონომიკით, დამთავრებული კულტურითა და მეცნიერებით.

1913 წელს The Times-მა დაიწყო New York Times-ის კროსვორდის გამოშვება, რომელიც გახდა კულტურული ფენომენი და გაზეთის განუყრელი ნიშა, რომელიც დღესაც რჩება მის ნაწილად.

პირველი და მეორე მსოფლიო ომის დროს The Times-მა გადამწყვეტი როლი ითამაშა საზოგადოების ინფორმირებაში გლობალური კონფლიქტების, სამხედრო სტრატეგიების, დიპლომატიური ურთიერთობებისა და ომის ადამიანური ხარჯების შესახებ მოხსენებაში. ომების შემდგომი მოვლენების გაშუქებამ ხელი შეუწყო საერთაშორისო ურთიერთობებისა და საზოგადოებრივი განწყობის ჩამოყალიბებას. 

1960-იანი და 1970-იანი წლები: საგამოძიებო ჟურნალისტიკა და დამოუკიდებლობის რეპუტაცია

1960-იანი წლებისთვის The Times-მა გააძლიერა თავისი რეპუტაცია, როგორც გაზეთმა, რომელიც მზად იყო, გადაეჭრა საკამათო საკითხები და პასუხისმგებლობა დაეკისრებინა ხელისუფლებაში მყოფებისთვის. 1971 წელს გაზეთმა ისტორია დაწერა, როდესაც გამოაქვეყნა პენტაგონის დოკუმენტები, საიდუმლო სამთავრობო ანგარიში. აქ ის აღწერდა აშშ-ის მთავრობის ჩართულობას ვიეტნამში. ამ ნაშრომების გამოქვეყნება გადამწყვეტი მომენტი იყო ჟურნალისტიკის ისტორიისთვის, რადგან მან აჩვენა The Times-ის ერთგულება საგამოძიებო გაშუქებისადმი, თუნდაც ამის მიუხედავად, თავად შექმნოდა პრობლემები.

ციფრული ეპოქა და თანამედროვე დრო

როდესაც ინტერნეტმა რევოლუცია მოახდინა მედია ინდუსტრიაში, The Times მნიშვნელოვანი გამოწვევების წინაშე აღმოჩნდა, რადგან ბეჭდური ტირაჟი შემცირდა და ახალმა ამბებმა ზოგადად ონლაინ გადაინაცვლა. თუმცა გაზეთი ამას არ შეუშინებია, ის ადვილად ადაპტირდა ახალ გარემოსთან და 1996 წელს გამოუშვა თავისი ვებგვერდი.

მან მოიცვა მულტიმედიური ჟურნალისტიკა, გაფართოვდა ვიდეო, პოდკასტი და ინტერაქციული კონტენტის მიმართულებით. ასევე, აგრძელებდა საგამოძიებო ჟურნალისტიკას,მნიშვნელოვანი რეპორტაჟებით ისეთ საკითხებზე, როგორიცაა მოძრაობა #MeToo, დონალდ ტრამპის ადმინისტრაცია და COVID-19 პანდემია. New York Times-ის ისტორია ადასტურებს დიდი ჟურნალისტიკის მუდმივ ძალას. მართალია, მედიასამყარო აგრძელებს განვითარებას, მაგრამ ცხადი რჩება, რომ New York Times-იც რჩება გამოცემად, რომელიც ილაპარაკებს მომავალი თაობებისთვის.

ბიზნესისტორიებს წარმოგიდგენთ „ალიანს ჯგუფი”.

ავტორი: მარიამ გოჩიაშვილი

როგორი ფოტოები უნდა გამოვიყენოთ წელს დიზაინში? — Stills-ის ტრენდები

„ყოველი აღიარება, მიზანთან ერთი ნაბიჯით მიახლოებაა“, – თეიმურაზ სუხიტაშვილი